Zó voert u een begeleidingsgesprek

In essentie is een begeleidingsgesprek een ‘hoe gaat het?”-gesprek. De voortgang van het werk en het leerproces staan centraal. Het is dan ook geen vrijblijvend praatje. Een begeleidingsgesprek leidt tot afspraken en acties die meehelpen aan het realiseren van de afgesproken doelstellingen.

Download handige gespreksagenda en een verslagformulier

DOWNLOAD: GESPREKSAGENDA & TIPS (PDF)
DOWNLOAD: VERSLAGFORMULIER

Voer een begeleidingsgesprek volgens de WISH-methode

DOWNLOAD: TOELICHTING WISH (PDF)
DOWNLOAD: GESPREKSLEIDRAAD WISH-METHODE

Takenoverzichten en praktijkopdrachten – Zet ze direct aan het werk!

Voor een stagiair is het belangrijk dat hij/zij werk krijgt aangeboden dat leerzaam is en past bij de opleiding. De inhoud van het werk en het niveau behoren goed aan te sluiten bij de opleidingsdoelen (zie ook: leerdoelen). Maar als u het de stagiair op de man af vraagt: ‘wat voor werk wil je doen?’ dan zal hij/zij dat vaak zelf niet goed kunnen beantwoorden. Wij helpen u graag op weg met een overzicht van taken per opleiding en leerzame praktijkopdrachten.

Tool - Takenoverzichten en praktijkopdrachten per opleiding



De stage verloopt stroef, wat te doen?

Ups and downs, die horen bij de meeste leerprocessen. Maar soms loopt het vast. Verloopt de stage niet naar wens? U bent ontevreden of de stagiair kan zijn draai niet vinden? Onderneem dan op tijd actie.

DOWNLOAD: TIPS BIJ EEN LASTIGE STAGE (PDF)

Wat kunt u zélf nog leren als begeleider?

De zelfscan voor begeleiders, een reflectiemoment

Bent u een startende of een ervaren begeleider van stagiairs of leerling werknemers? Of begeleidt u (nieuwe) medewerkers bij het inwerken? En wilt u weten waarop u accenten legt in de begeleiding? Vul dan de zelfscan in.zelfscan praktijkopleiders

Hoe werkt het?

  1. U vult 21 vragen over uw manier van begeleiden in
  2. U ziet een overzicht van 1: de mate waarin u zelf sturing gaf, 2: de mate waarin u uw stagiair uitnodigde om initiatief te nemen en 3: de mate waarin u condities om te leren bevorderde
  3. U kunt de uitgebreide rapportage aanvragen. Deze krijgt u per e-mail toegestuurd.

 

 

Vervolgtraining Begeleiden in de beroepspraktijk

Haal het beste uit uw stagiair

Voor de stagebegeleider die de basistraining heeft gevolgd en zijn vaardigheden op het gebied van begeleiden en beoordelen naar een hoger niveau wil tillen.

‘Ik kreeg een stagiair onder mijn hoede waarmee het niet zo lekker liep.
De begeleiding wordt dan intensiever, maar ik kan daar nu ook goed mee omgaan.’

Inhoud van deze tweedaagse

De belangrijkste taken van de praktijkopleider staan centraal: organiseren, begeleiden en beoordelen.
Denk aan onder meer:
De houding en het gedrag van leerlingen:

  • hoe ga je hiermee om?
  • Het spanningsveld tussen leren en werken
  • De begeleidingsstijl van u als praktijkopleider
  • Het voeren van begeleidingsgesprekken en gesprekstechnieken
  • De afstemming met de BPV-docent
  • De taken en verantwoordelijkheden bij het beoordelen
  • Het beoordelingsproces en beoordelingsgesprek

Bij deze training verwachten we een actieve inbreng van u. De ervaring van de deelnemers vormt het uitgangspunt van de oefeningen. We werken met korte inleidingen en interactieve werkvormen zoals opdrachten, oefeningen en groepsgesprekken.

Ja, ik schrijf mij graag in voor:


Vervolgtraining: Begeleiden in de Beroepspraktijk – Voortgang en Beoordelen –
Basistraining: Opleiden in de Beroepspraktijk – Werken, Leren, Begeleiden –
Workshop Diversiteit en Jongerencultuur